Direct naar:  Televisie  |  Video maken  |  Radio en Podcast  |  Lezingen

Meer weten over mij?
Klik hier

Wetenschapsredactie

Wetenschap ingewikkeld? Absoluut.
Saai? Zeker niet!

Als er ergens de verhalen voor het oprapen liggen, is het wel in de wetenschap.
Maar hoe is iets wat zo ingewikkeld is om te zetten in een verhaal dat begrijpelijk is en boeit?

Als wetenschapsredacteur is het mijn passie om de vele verhalen die de wetenschap rijk is op de juiste manier over het voetlicht te brengen. Dat doe ik via televisie, radio en video.

Daarnaast mag ik ook graag mijn ervaring uit het theater inzetten om ‘het verhaal te vinden’.
Of om wetenschappers te helpen zelf zo goed mogelijk te vertellen wat ze doen.

Ik ben analytisch, kritisch en maak me snel nieuwe materie eigen.
Met een breed netwerk aan wetenschappers weet ik snel de juiste spreker of sparringpartner te vinden voor een scala aan onderwerpen.

Hieronder wat voorbeelden van werk waar ik met veel plezier aan werkte en trots op ben.

Maak dat de kat wijs…

Van nanodeeltjes in poreus materiaal naar kattebakgrind om je huis te verwarmen.

een goed verhaal is kwestie van triggeren en framen

“Marloes weet ingewikkelde materie begrijpelijk te maken. Daarnaast gaat ze consciëntieus te werk en is ze een prettige collega.”

Juliette van ParidonJuliette van Paridon, Eindredacteur, De Buitendienst, NTR

Kan een mens leven van zonlicht?

Is het mogelijk om als mens te leven van de zon?
Gaan we lekker chillen in het gras, beetje bakken op het strand en hoeven we niks meer te eten om in leven te blijven.
Planten doen dat immers ook. Hoe doet een plant dat? Kunnen wij dat trucje overnemen?

Met cameraman Michael Ruley maakte ik deze video waarin ik fotosynthese op een leukere, toegankelijke manier vertel dan de standaard tekstboeken.
De truc om te zorgen dat iets ogenschijnlijk saais ineens interessesant wordt, is door te de kijker te prikkelen met een vraag. Wil je mensen leren hoe licht werkt? Vraag dan: “hoe kan het dat op een foto in de ruimte, het universum er zo zwart uitziet?” Leg niet direct uit, laat de ander zelf nadenken, een stuk interessanter dan een docent die jou wel even vertelt hoe het zit!

Op het camerawerk na heb ik de hele video zelf gemaakt, dus research, script, presentatie en montage.

Natuurlijk!
Naast de traditionele televisie wordt er tegenwoordig steeds meer video online bekeken. Via social media zijn korte, catchy video’s snel te delen en te verspreiden. Als videomaker kijk ik hoe een ingewikkeld wetenschappelijk verhaal om te zetten is in een korte, heldere en entertainende video.

Ik kan je helpen met research, redactie en script. Daarbij kan ik ook basic montage doen (edits en animaties zoals in de video hierboven).
Wat er verder nog nodig is, is iemand die de camera kan bedienen. Daarvoor kan ik binnen mijn eigen netwerk terecht.

Een video maken ‘om het maken van een video’ wordt vaak gedaan, maar is dan weinig effectief. Ik ga daarom altijd eerst na: wat is de doelstelling, de doelgroep en het beoogde effect? Daarmee wordt meteen duidelijk welk taalgebruik passend is, welke medium geschikt en wat de gewenste uitstraling van de video is.

Samen gaan we na: Wat is de doelstelling?
Welk verhaal kunnen we daarvoor het beste vertellen?
Ik ga hier vervolgens mee aan slag, zoek sprekers (doe eventueel zelf presentatie en/of voice-over), research op gedegen wijze het onderwerp, schrijf een script, doe regie tijdens de opnames en edit deze beelden tot een prachtige, heldere video.

Hoe is een ingewikkeld verhaal goed te vertellen? Maak het visueel!
Houd het behapbaar, maak het deelbaar, maak het social-media-proof.
Kortom: maak een video. Ik help je graag!

“Marloes heeft een grote bijdrage geleverd aan de verbetering, zowel in kwantiteit als kwaliteit, van het aanbod aan korte online video’s van Studium Generale. Ze toonde zich daarin een kundig interviewer, observator, presentator en editor.”

Maud Radstake, Directeur, Studium Generale, Universiteit Utrecht

Videomaker

Naast de traditionele televisie wordt er tegenwoordig ook veel video online bekeken. Via social media zijn korte, catchy video’s snel te delen en te verspreiden. Als videomaker kijk ik hoe een ingewikkeld wetenschappelijk verhaal om te zetten is in een korte, heldere en entertainende video.

Een video maken ‘om het maken van een video’ wordt vaak gedaan, maar is dan weinig effectief. Ik ga daarom altijd eerst na: wat is de doelstelling, de doelgroep en het beoogde effect? Daarmee wordt meteen duidelijk welk taalgebruik passend is, welke medium geschikt en wat de gewenste uitstraling van de video is.

Hoe is een ingewikkeld verhaal goed te vertellen? Maak het visueel!
Houd het behapbaar, maak het deelbaar, maak het social-media-proof.
Kortom: maak een video.

Voorbeeld Video
  • De Kennis van Nu Nieuws, NTR
    In een klein team van 3 personen elke week een nieuwe aflevering voor NPO2, NPO Doc en NPO Nieuws.
    Een aflevering bestaat uit korte video’s van maximaal 2 minuten. Ik was verantwoordelijk voor redactie, presentatie en deed de voormontage.
  • Studium Generale, Universiteit Utrecht
    Als videomaker maakte ik korte videoportretten van wetenschappers en informatieve ‘science snacks’ om te delen via social media. Ik deed de redactie, het filmen en de editing.
    Sommige video’s werden in hele korte tijd met weinig middelen gemaakt, een voorbeeld:
    Video: met 1 cel de wereld voeden
  • Tekstschrijven radio en tv, door Ad van Liempt, voormalig NPS Eindredacteur Geschiedenis
  • Editing in Final Cut Pro, Open Studio
  • Camera bedienen, Open Studio
  • Scriptschrijven voor tv, door Ruud Hendriks, RNTC
  • Interviewtechnieken tv en radio, door Oscar van der Kroon, eindredacteur van oa Uur van de Wolf

“Marloes heeft een grote bijdrage geleverd aan de verbetering, zowel in kwantiteit als kwaliteit, van het aanbod aan korte online video’s van Studium Generale. Ze toonde zich daarin een kundig interviewer, observator, presentator en editor.”

Maud Radstake, Directeur, Studium Generale, Universiteit Utrecht

Breaking Beta

Studium Generale.

Deze video is wellicht ook aardig:

Science Cafe – hoe weten we hoe een dier zich voelt?

https://www.youtube.com/watch?v=PMAWcndQCgY

Radiostudio

[object Object]

Lezingen

Lezing

De zaal is goed gevuld, de spotlight gaat aan, knikkende knieën en gaan!

Een goede lezing geven over ingewikkelde materie is niet makkelijk. Maar met een beetje oefening wordt zelfs het meest complexe onderwerp speels en begrijpelijk. Als wetenschapscommunicator en met een ruime ervaring in het theater weet ik hoe de juiste snaar te raken bij het publiek, rekening te houden met houding en stemgebruik, gebruik van powerpoint of props en natuurlijk de rode draad van het verhaal goed in het oog te houden.

  • Universiteit van Nederland
    De beste wetenschappers van Nederland geven gratis college op internet.
    Elke werkdag komt er een nieuw college online, en elke week een nieuw thema.
  • Nacht van Kunst en Wetenschap
    Jaarlijks festival in Groningen waarin wetenschap en kunst hand in hand gaan. Als talkshowhost zorg ik voor een gevarieerd gesprek met verschillende deskundigen die tijdens de avond aanschuiven aan tafel voor een live publiek.
  • Studium Generale, Universiteit Utrecht
    Naast het maken van video’s was ik betrokken bij de totstandkoming van lezingen, met name de reeks ‘Breaking Beta’ over de meest fascinerende vragen uit de natuurwetenschappen. Zoals de vraag: is het mogelijk om door de tijd te reizen?
  • Stemgebruik en houding, Willy Nap, oud Klokhuis-presentatrice
  • Masterclass Presenteren, Jeroen Overbeek, NOS-presentator
  • Toneeltraining, zie voor uitgebreide ervaring deze pagina.

Let’s work together!

Vertel me meer over jouw project.
Contact